Neem contact op

555-555-5555

mijnmail@mailservice.com

De terugkeer van de groten der tafel

" Bezoekers zullen in 2024 misschien wel de meest optimale mix ooit tussen vertrouwd en nieuw aantreffen.


De pandemie heeft stevig uitgepakt voor de vakbeurzen in het algemeen maar voor Ambiente in het bijzonder. Editie 2020 vond plaats enkele weken vóór de eerste lockdown en zowel editie 2021 als 2022 werden vanwege Covid afgeschaft. Logisch dat de eerste pos pandemische beursgang een voorzichtige was, met Ambiente stevig ingeduffeld tussen twee andere vakbeurzen. Logisch ook dat veel exposanten de kat uit de boom keken. Ten onrecht, bleek al snel. De bezoekers keerden en masse terug naar Ambiente en in 2024 volgen de exposanten die de blik strak op de boomkruin gericht hielden. De glasindustrie is terug van weggeweest, de porseleinproducenten pakken binnenkort hun borden en schalen weer uit. Ambiente 2024 is zó goed gevuld dat er een wachtlijst is ontstaan. Maar voor de bezoekers is dit allemaal goed nieuws. Dankzij de nieuwe beursformule mét Christmasworld en Paperworld zijn er meer exposanten dan ooit. Er is ook meer te beluisteren, te bezichtigen en te beleven dan ooit in de coulissen en de wandelgangen. Het is of er nooit een pandemie is geweest. 


Acte de présence


Dat met name de grote merken in de glas-, porselein- en aardewerkindustrie het zo lieten afweten in 2023 had veel te maken met de energiecrisis die deze sector bijzonder hard trof. Op een bepaald moment in het najaar van ‘ 22 waren de gasprijzen zo sterk gestegen, dat produceren alleen maar verlieslatend kon gebeuren en dat veel ovens dus werden stilgelegd. Wie gaat onder zulke omstandigheden nieuwe producten introduceren en nieuwe orders aannemen? Die crisis was tijdens de vorige editie van Ambiente al over zijn hoogtepunt heen en is nu vooral een nare herinnering. Villeroy & Boch, Rosenthal, Zwiesel, om maar enkele namen te noemen, zijn dus weer present. Sommige exposanten hebben een stand in zowel de algemene hal als op een gespecialiseerde plek. Zwiesel bijvoorbeeld richt zich deze editie ook op de horecatak en op de inkopers die rechtstreeks orders plaatsen voor hotels en restaurants. Maar ook andere grote merknamen uit het segmenten koken en tafelen geven in 2024 opnieuw acte de présence. Dat geldt bijvoorbeeld voor Joseph Joseph en Severin. Het ontbreken van deze giganten viel natuurlijk op, al werd dat deels goed gemaakt door de komst van tal van kleinere bedrijven. De terugkeer van een aantal gerenommeerde merken betekent niet dat de nieuwkomers terug naar af zijn geduwd. Bezoekers zullen in 2024 misschien wel de meest optimale mix ooit tussen vertrouwd en nieuw aantreffen.

+ Let’s make things better – die ouwe Philipsslogan uit de jaren negentig, krijgt in de nieuwe trends eindelijk een concrete invulling. 


De luxe van de stilte


Het is nooit de bedoeling dat bezoekers verdrinken in het enorme aanbod. De meeste winkeliers hebben hoe dan ook een persoonlijk lijstje bij de hand met daarop de exposanten die ze in ieder geval willen spreken, maar voor de rest van de tijd is het handig te weten waar je op moet letten. Ook daar houdt de beursorganisatie rekening mee. Zo is er al een trendrapport geschreven door het gerenommeerde bureau bora.herk.palmisano waarin de belangrijkste trends voor het komende jaar in beeld zijn gebracht. De trendwatchers hebben het daarin over de ‘Luxe van de stilte’. De behoefte aan rust en kalmte in de woning neemt alleen maar toe. Het geweld van de buitenwereld (soms letterlijk) moet zoveel mogelijk worden buitengesloten, een verlangen dat zich vertaalt in rustige en zuivere kleuren maar ook in het gebruik van natuurlijke materialen. In feite, zo stellen de trendwatchers, komt een heel stel tendensen die al langer gaande zijn meer en meer samen. De opkomst van AI helpt designers bijvoorbeeld het materiaalgebruik in producten terug te schroeven en een ambachtelijke kwaliteit te bereiken, ook zonder dat er vaklieden aan te pas komen. Die verhoogde efficiency past dan weer in het streven naar een zuiniger omgang met materialen, in dat van een verhoogde toepassing van gerecyclede grondstoffen, in een verlenging van de levensduur. Met andere woorden: de producten kunnen aantrekkelijker worden dankzij de combinatie van AI en ambacht en duurzamer dankzij verbeterd design en een zuiniger gebruik van materialen. Let’s make things better – die ouwe Philipsslogan uit de jaren negentig, krijgt dan eindelijk een concrete invulling. 

Designer of the year


Er zijn, online en ter plekke op de beurs, tal van evenementen waar detaillisten zich verder kunnen verdiepen in trends en productontwikkeling, en zelfs kennis kunnen maken met het werk van de Designer of the Year. De ontwerper die het spits afbijt is Elena Samistrano uit Milaan. Zij zal in Galeria 1 een presentatie neerzetten die een brug slaat tussen interieurinrichting en horeca. Er wordt dus, overal, breder en verder gekeken dan alleen de eetkamer, woonkamer en keuken. Invloeden vanuit de horeca op het huis en vice versa worden uitvoerig belicht, maar ook de opkomst van de thuiswerkplek en hoe u daar als winkelier op kunt inspelen. Thuiswerken – dan toch een duidelijke erfenis van de pandemie en zijn lockdowns op Ambiente, maar in dit geval een positieve. Laten we niet langer schrikken bij elk hoestje of niesje in de gangpanden van Frankfurt. Laten we in plaats daarvan stevig onze keel schrapen en neus snuiten, als een aankondiging dat we er aan komen en vast van plan zijn volop te profiteren van elke minuut dat we er zijn, van elk gesprek dat we voeren en van elke ‘aha’-erlebnis die we er hebben.   


Ambiente vindt in 2024 plaats van 26 tot 30 januari. Voor meer informatie, ga naar: https://ambiente.messefrankfurt.com/frankfurt/en.html

door Trend Plus 20 feb., 2024
The Inspired Home Show 2024 brengt de bezoeker inspiratie, trends en nieuwe inzichten
door Trend Plus 21 apr., 2023
Samen op weg naar een duurzamer Sunware
door Trend Plus 20 jan., 2023
S  peciale presentatie Solutions op Ambiente dat zich richt op het keuken- en huishoudsegment
door Trend Plus 20 jan., 2023
Ervaar geïnspireerde detailhandel in Chicago
Share by: