My home is my castle. De pandemie heeft ons dat meer dan ooit ingepeperd. Toch kriebelt het als we te lang thuis zitten. Die tegenstelling heeft tot een explosieve vraag naar mobilhomes geleid. In een huis op wielen past echter niet het traditionele plastic bestek van de camping. Een nieuwe markt voor zowel apparaten als accessoires opent zich, maar alles moet wel handzaam zijn.

Een van de winnende sectoren van de coronacrisis is die van de camperbouwers. Tweedehands exemplaren gaan voor de nieuwprijs weg en kopers van nieuwe voertuigen moeten maandenlang wachten eer de fabriek levert. Ongetwijfeld zal de vraag inzakken als de reisbeperkingen zijn opgeheven, maar net als met thuiswerken en online shoppen is het fenomeen van blijvende aard. Voor de kookwinkel is dit een gouden kans. De nieuwe eigenaren verschillen namelijk van de traditionele kampeerder. Die kenmerkt zich door zijn eenvoud: een simpel steelpannetje, een cafetière en een roestig bestek zijn al goed genoeg. Desnoods hangen we het hetzelfde theezakje driemaal in de mok. Dat geldt niet voor de mobilhomereiziger, die gemiddeld wat ouder is en vooral meer comfort wenst, zeker als het op eten en drinken aankomt.

Compacter model
En dus zal deze groep consumenten zich vanaf deze zomer niet zozeer tot de Adventure Store wenden maar tot de kookwinkel. Want wie zijn huis op wielen meeneemt, neemt ook een deel van zijn tafelgewoontes mee. Barbecueën is bijvoorbeeld een manier om het smakelijke met het aangename te combineren, maar steevast is de Weber die thuis in de tuin staat te groot om mee te nemen. Dus wordt er een compacter exemplaar aangeschaft, en dat kan evengoed een tafelmodel pizzaoven zijn als een tafelgril. Hetzelfde gaat op voor de apparaten die voor het ontbijt gebruikt worden. Wie gewend is ’s ochtends een smoothie te drinken zal geen genoegen nemen met een handpersje voor de sinaasappels en geneigd zijn de nieuwe blender op batterijen aan te schaffen, bijvoorbeeld het To-go 22 – 2 – 2021 model van WMF. Hetzelfde geldt tenslotte voor de koffie. Thuis staat een volautomaat op het aanrecht die de heerlijkste espresso produceert. Is de stap omlaag naar een ouderwets koffiezetapparaat dat nog op zolder stond dan niet een stap te diep? Grote kans dus dat de koffieliefhebber een Nespresso-apparaat met capsules koopt of zelfs een ‘Handpresso’.

Woekeren met opbergruimte
Die hang naar culinair comfort heeft een prijskaartje, uiteraard, maar een mobilhome nodigt daar eigenlijk ook toe uit. Het fornuis is weliswaar simpeler en kleiner dan thuis maar nog altijd groter dan het één pits-gasstelletje van de camping. Er kan dus ook een lekkere maaltijd op gekookt worden. Tegelijk is er die beperking van het aantal vierkante meters, dat noodgedwongen leidt tot woekeren met opbergruimte. Als detaillist moet u vooral met dat laatste rekening houden. Voor een grote ijsemmer met rinkelende ijsblokjes is geen plek, maar voor een schaapswollen flessenkoeler van Kywie wel. Belangrijk is daarnaast dat de producten kwaliteit uitstralen en van een A-merk zijn. De hedendaagse mobilhomeeigenaar mag niet worden vergeleken met de halve hippie die een oude Volkswagenbus heeft omgebouwd. Die laatste groep behoort nog altijd tot de hardcore kampeerders. De kleinste mobilhomes kosten toch nog snel enkele tienduizenden euro’s, van de grotere en luxueuze exemplaren kan de prijs tot wel tachtigduizend oplopen. Veel mensen zijn er wekenlang mee onderweg, dwars door Scandinavië of Spanje. Ze hebben het geld maar ook de tijd. Alleen de ruimte blijft telkens een punt.

Onuitgesproken wens
Wat moet u doen als detaillist? Een compleet nieuw assortiment aanschaffen? Welnee. Naar alle waarschijnlijkheid komt u al heel ver als u simpelweg in uw bestaande aanbod nagaat welke producten van welke merken aan de genoemde eisen voldoen: zijn ze handzaam, verbruiken ze niet overdreven veel stroom of gas en kunnen ze tegen een stootje? Mobilhomes mogen dan een geweldige wegligging hebben, er wordt geregeld bruusk geremd en een van de ergernissen is dat deuren van kastjes en ijskasten dan open vliegen en een deel van de inhoud op de vloer belandt. U kunt tijdelijk een hoekje inrichten in uw winkel, bijvoorbeeld een tafel in het zicht van de ingang of een deel van uw etalage. U kunt natuurlijk ook gewoon uw oren en ogen goed open houden en proactief op de onuitgesproken wens van een klant inspelen. Wat ook helpt is tussen neus en lippen laten vallen dat u zélf overweegt een mobilhome aan te schaffen. Tien tegen één dat dit een levendig gesprek over de pro’s en contra’s oplevert en een handig aanknopingspunt voor een verkoopgesprek. Dat u veiligheidshalve een bungalow op de Veluwe heeft gehuurd, omdat u vreest deze zomer toch niet te mogen afreizen naar het Mediterrane zuiden, hoeven uw klanten niet te weten…

Nog een bijkomend voordeel voor u is dat Mobilhomes geregeld een camping opzoeken, vooral om eens uitgebreid te kunnen douchen, want ook de watervoorraad is maar klein. Terwijl ze met hun zeepje en hun handdoek van en naar de douches lopen zien ze ‘echte’ kampeerders onhandig met hun pannetjes en kunststof glazen in de weer. Terug in hun huis op wielen trekken ze hun ijskast open en schenken zichzelf een gekoelde champagne in, zuchten tevreden en denken even aan de vriendelijke detaillist die hen die mooie glazen aanbeval en verkocht. Bij thuiskomst nog maar eens naar de kookwinkel langs gaan voor wat anders…