In 1991 was er welgeteld één website online, in september 2014 waren dat er meer dan één miljard.  Hoe maakt u het bos van uw website zichtbaar tussen zoveel bomen? Adverteren is één optie, maar waarom geld uitgeven als het gratis kan? Verleid de zoekmachine.

De laatste vijf jaar is die groei van het aantal websites zelfs nog versneld.  Die lijn is niet ongebroken opgaand. Er zijn ook jaren en maanden waarin het aantal daalt. Bovendien is een deel van die geregistreerde sites niet actief. Hoe dan ook: we zijn lichtjaren verwijderd van het moment dat die ene pruttelende koffiemachine het spannendste was dat er online te zien was. Afrika is momenteel het laatste continent waar de bevolking en masse online gaat.

Linkbuilding
Waarom is het world wide web ‘surfbaar’ en geen chaotische soep voor de gebruiker? Dat is te danken aan de uitvinding van de zoekmachine. Die is inmiddels even vanzelfsprekend als de lucht die we inademen. De potentiële klant tikt een paar zoektermen in en hij of zij komt direct uit bij uw bedrijf. Direct? at was misschien zo vijfentwintig jaar geleden. Inmiddels is ook het gevonden willen worden een actieve bezigheid. Google verandert continu de factoren die bepalen hoe hoog uw website in de ranking verschijnt. Als uw site technisch veroudert, dus niet snel genoeg laadt of fouten bevat, gaat ze onverbiddelijk dalen in de lijst. Hetzelfde geldt voor de content. Wanneer anderen teksten gebruiken die meer aansluiten bij wat gebruikers belangrijk blijken te vinden gaat uw site naar onderen in de ranking. Google kijkt zelfs naar de links die u onderaan de teksten plaatst. Hoe meer autoriteit die uitstralen, hoe hoger Google uw ‘Linkbuilding’ waardeert. Maar ook omgekeerd: als u afspraken maakt met collega’s naar elkaars websites te verwijzen wordt dit gezien als een verkapte advertentie en afgestraft met een daling.

IJsblokjes in de volle zon
Relevantie’ is het sleutelwoord voor Google. Of beter gezegd: het begrip waarop de machines zijn geprogrammeerd, want heel dit ranking proces verloopt tegenwoordig automatisch. Er is geen Google ombudsman om bezwaar aan te tekenen. Als u niet actief bezig bent met uw website bent u ijsblokjes in de volle zon aan het leggen: uw relevantie smelt weg waar u bij staat. SEO – Search Engine Optimalisation – is  daarom het logische verlengstuk van websitebouwen. Als ondernemer of marketeer moet u zich voortdurend de vraag stellen: is mijn website technisch, inhoudelijk en ‘linkmatig’ nog relevant genoeg?


Maar kan u dat wel zelf? Het algoritme wordt door Google niet maandelijks of zelfs dagelijks maar tussen de vijf- en zeshonderd keer per jaar aangepast. SEO is bijna een vak apart. Grotere organisaties kunnen deze discipline in huis halen, kleinere kunnen ze beter uitbesteden aan een in SEO gespecialiseerd bedrijf. U kunt ook zelf een cursus volgen in Search Engine Optimalisation. Maar schrijven voor Google is niet altijd makkelijk. Niets voor niets besteedden twee eeuwen terug veel mensen het schrijven van een liefdesbrief uit aan een professional. Het ging ze immers om het resultaat. Voor geen enkel bedrijf dat voor zijn vindbaarheid vertrouwt op zijn website is dat uitbesteden overbodige luxe. Misschien kon uw vader nog  sleutelen aan zijn Deux Cheveautje, zelfs de meest handige jongen waagt het niet zijn Tesla zelf te onderhouden. Zonder updates staat hij bewegingloos op uw oprit, en zonder SEO zakt uw website geruisloos door de bodem.