Inspiratiesessies met topmachines

Het Siemensconcern zet met de nieuwe foodpreparator van Bosch volop in op de sterke groei binnen dit marktsegment. Het aantal nieuw verkochte keukens is sinds het begin van de crisis met veertig procent gedaald, maar de omzet in machines voor foodpreparation zit met twintig procent stevig in de lift. Bosch heeft daarin binnen enkele jaren een indrukwekkend marktaandeel verworven. De koken/eten/leven dagen die geregeld in het Inspiratiehuis 2020 worden georganiseerd, en die ook vaak op de zender 24kitchen worden uitgezonden, spelen daarbij een belangrijke stimulerende rol.

Bosch doet het met zijn keukenmachines goed in Nederland, zelfs zo goed dat de introductie van de Maximum op dinsdag 1 oktober jl. niet alleen  een Nederlandse maar zelfs een wereldprimeur was. Ze werd gecombineerd met die van de nieuwste volautomaat van Siemens, de EQ 8. Zowel de keuken- als de koffiemachine onderscheidt zich door toptechnologie. De EQ 8 heeft bijvoorbeeld geen opwarmtijd en is uitgesproken stil; de Maximum beschikt over een vermogen van 1600 watt en een veelheid aan accessoires, zelfs een aparte rasp voor onder meer Parmezaanse kaas.

Via de overtreffende trap

Het is duidelijk dat de concurrentie aan de top hard is. De consument die nog een goed betaalde baan heeft en wat spaarcenten of een erfenis achter de hand was ook de voorbije jaren bereid goed geld uit te geven aan degelijke apparatuur. Maar dat heeft natuurlijk ook veel aanbieders gelokt die ook weten dat kwaliteit en gebruikersgemak de sleutelwoorden zijn. Bosch moet opboksen tegen Kenwood en Magimix, Siemens tegen Jura en WMF. Ze doen dat via de overtreffende trap. “We begonnen in 1911 met vijf ingenieurs op de afdeling ontwikkeling en momenteel zitten we er met honderd aan het ontwerpen en vervolmaken van koffiemachines te werken,” heette het.

In actie tonen

Maar ook via verleiding. De werking van de EQ 8 werd gedemonstreerd door een barrista, Nick Pruis. Hij werd hierin bijgestaan door koffiebrander Paul Velder. Proeven en ruiken was dus even belangrijk als zien en luisteren. De Maximum werd vooral in actie getoond. Met een keukenschort voor mochten de aanwezige journalisten en bloggers een drietal gerechten bereiden. Wat ze vooral konden ervaren was hoezeer de machine het werk vergemakkelijkt en  de kans op mislukking vermindert. Koken blijft koken, maar aangebrande en ingezakte gerechten gaan tot het verleden behoren. Voor de gepassioneerde amateur blijft elke machine een hulpmiddel om te excelleren, voor de onervaren amateur is deze een kruk om culinair niet onderuit te gaan.

“Consumenten zijn welkom in het Inspiratiehuis om tijdens sessies te leren hoe ze met dit apparaat moeten omgaan en hun eigen barrista kunnen worden,” sprak Nick Pruis, die zelf de ‘huisbarrista’  van Siemens is. Wat geldt voor de EQ 8 gaat ook op voor de Maximum. Het is de combinatie van kookboeken, kookprogramma’s en kookdemonstraties die consumenten die er over denken een toch duur apparaat aan te schaffen over de streep trekken. De kookstudio kan daarin een sleutelrol spelen. Kookstudio’s bij u in de buurt kunnen consumenten naar uw winkel sturen, maar omgekeerd kunt u uw klanten ook op de sessies in het Inspiratiehuis in Hoofddorp wijzen. Zien koken doet kopen.

Voor meer informatie, surf naar: www.inspiratiehuis2020.nl