Nederlandse consument shopt het meest online

Ruim tachtig procent van de Nederlandse consumenten heeft in het afgelopen jaar wel eens iets online gekocht. Daarmee heeft ons land samen met Zwitserland het hoogste percentage online shoppers, zo blijkt uit het European Ecommerce Report van Ecommerce Europe.

Roemenië maakt de sterkste groei door op het vlak van e-commerce, met een stijging van zevenendertig procent van de verkopen in 2017. Nederland staat in de middenmoot met een groeipercentage van dertien procent. In Zweden bedroeg de groei vier procent, het laagste van alle Europese landen.

West-Europa is de grootste markt voor e-commerce, blijkt verder uit het rapport. Meer dan twee derde van alle e-commerceomzet wordt daar gerealiseerd. Centraal Europa heeft met iets meer dan vijf procent het kleinste aandeel en kan dit jaar met elf procent bovendien de minste groei tegemoet zien. Voor Zuid-Europa wordt met 17,7 procent de sterkste groei verwacht.

In Macedonië en Portugal wordt het meest crossborder besteld. 85 procent van de online aankopen worden in die landen in het buitenland besteld. In Nederland is dat percentage 36 procent. In Turkije wordt met twee procent het minst over de grens besteld.