Grote orders zijn nog steeds een zeldzaamheid. De detaillist toonde zich ook tijdens deze voorbije Najaarseditie van zijn of haar voorzichtige kant. Maar zoals de Duitsers zeggen: kleinvieh macht auch mist, ofwel vele kleinere orders doen de kassa van de exposant uiteindelijk ook rinkelen. Alles vertoonde een lichte stijging tijdens dit evenement op de Trade Mart Utrecht, van het aantal bezoekers (twee procent extra) tot de stemming: “het gaat voor sommigen weer wat de goede kant op.”

De crème de la crème van wat er elders in Europa aan hoogwaardige producten vervaardigd wordt is op de derde etage van de Trade Mart verkrijgbaar.

Leon Stephan, directeur van Utrecht Design, is een van die exposanten die het ook in een aanhoudende laagconjuntuur niet aan hun hart laten komen en ‘gewoon’  door gaan met het introduceren van mooie producten. Hij presenteerde een keur aan Europese merken, waaronder voor het eerst het internationaal gerenommeerde l’ atelier du vin, dat al bijna negentig jaar wijnaccessoires ontwikkelt en op de markt brengt. Ook CForms verraste bezoekers met kwaliteitsmerken en –producten, onder meer van de Deense topmerken Georg Jensen en Eva Solo. En zo biedt de ene na de andere stand meer dan je op het eerste zicht zou verwachten.

In veel opzichten one stop shopping

De crème de la crème van wat er elders in Europa aan hoogwaardige producten vervaardigd wordt is op de derde etage van de Trade Mart verkrijgbaar. Nog steeds, zou je moeten zeggen, nadat er in de loop der tijd zoveel exposanten vertrokken zijn. Misschien wisselen merken sneller van importeur of agent omdat de resultaten tegenvallen, maar ze blijven wel op de Nederlandse markt. In zekere zin is het juist deze laatste jaren makkelijker geworden voor de detaillist een assortiment op maat samen te stellen voor zijn winkel. Hij hoeft er niet eens meer de trap voor te nemen naar boven of beneden. Kitchen and Dining is in veel opzichten one stop shopping.

‘Vervoedseling’

Maar ook de overige etages blijven boeien. Opvallend is hoe sterk de opmars van aanbieders van foodproducten is. Allerhande oliën, dranken en toevoegingen staan tegenwoordig op de beurs uitgestald. Nog geen tien jaar terug haalden winkeliers hun neus ervoor op (figuurlijk dan), want de scheiding tussen food en non-food was strikt en streng. Momenteel zien steeds meer eigenaren van kookwinkels in dat food een welkome,  zelfs noodzakelijke aanvulling op het assortiment voor de keuken en het koken is. Het is de vraag in hoeverre de Trade Mart Utrecht dit proces van ‘vervoedseling’ heeft gestimuleerd en zelfs in het leven geroepen of de trend enkel volgt. Feit is dat de Expozaal een uitstekend platform is voor deze, ooit branchevreemde aanbieders, onze sector af te tasten. De eerste schapen zijn vast en zeker in Utrecht over de dam gegaan.

Het is ook een feit dat de beursorganisatie elke editie haar best doet voldoende sfeer in het gebouw te brengen. Kokende koks, bedienend horecapersoneel – in combinatie met de veel fraaiere aankleding van de etages slagen ze daar goed in. Ook al zou je meer willen kunnen inkopen, ook al is je tijd en vooral je budget nog steeds beperkt, een bezoek blijft de moeite waard. De Najaarsbeurs heeft ook dit keer weer haar bestaansrecht bewezen.