De eerste editie van een nieuwe vakbeurs is altijd cruciaal: valt het bezoekersaantal tegen, dan is het elan direct onherstelbaar gebroken. De start die Spotlight maakte was echter een vliegende. In ruime getale kwamen de winkeliers uit heel Nederland, en zelfs uit Vlaanderen, naar de Werkspoorkathedraal in Utrecht. Toch blijft er ook na een goed begin ruimte voor verbetering.

Het feit dat de parkeerplaats voortdurend vol stond was al een geruststellend teken aan de wand. Detaillisten hadden en masse gehoor gegeven aan de oproep van de organisatoren en exposanten om Spotlight op een van de beide voorjaarsdagen te bezoeken. Een mini-enquête aan de toegang leverde vooral tevreden gezichten en goedkeurende knikken op.  De eerste editie van de beurs had voldoende te bieden aan merken en producten om de reis naar Utrecht te rechtvaardigen.

Nog meer grote merken

Tevredenheid is er ook bij exposanten. Bijvoorbeeld bij Jeroen De Bos, commercieel directeur van Mepal BV. Mepal  is een van de gerenommeerde merken die de voorbije jaren enkel nog op internationale beurzen vertegenwoordigd was en zich nu dus weer ‘liet zien’ in eigen land. “Voor ons  blijkt Spotlight een prima extra platform om in contact te komen met onze klanten, nieuwe maar vooral ook bestaande. We hebben veel mensen gesproken in die twee dagen en wat ons betreft is deelname zeker voor herhaling vatbaar. Maar ik zie deze eerste editie als een start- en niet als een eindpunt. Ik hoop dat er nog meer grote merken als het onze bijkomen, dat er een dynamiek in gang is gezet die het aantal exposanten en bezoekers voortdurend doet toenemen.”

Vooral voor kookwinkels

De verwachting is niet alleen dat deze dynamiek er al is, maar ook dat ze betrekking zal hebben op de aanbieders van kook- en keukengerelateerde producten. Wie door de beurshal liep viel op dat de stands die de meeste bezoekers trokken die van exposanten waren die zich op kookwinkels richtten. De aanbieders die het van aanpalende segmenten moesten hebben trokken minder aandacht. Dat betekent, dat Spotlight naar alle waarschijnlijkheid  verder zal evolueren in de richting van een vakbeurs voor het kookwinkelsegment. Voor Hans Maasakkers, directeur van Habo BV, is dat prima: “Wij hebben een goede beurs gedraaid: veel bestaande relaties gezien, nieuwe contacten gelegd, alles wat je van deelname mag verwachten. Ik ben heel blij dat deze nieuwe beurs er is. Maar als mensen me vragen: ‘ Sta je nu dus niet meer op de Trade Mart in Utrecht?’ antwoord ik ontkennend. Het is voor mij en/en.”

Langer kunnen blijven

Voor veel exposanten en bezoekers geldt ook dat het aantal nevenactiviteiten mag worden uitgebreid. Zeker, er wordt gedemonstreerd op allerlei stands, maar dat neemt niet weg dat Spotlight geen beurs is waar je een hele dag op rondloopt. In twee tot drie uur hebben de meeste detaillisten iedereen gesproken die hen interessant lijkt. Aangezien de meeste winkeliers in de ochtend naar Utrecht komen wordt de bezoekersspoeling in de tweede helft van de middag zichtbaar dunner.  Ook dat is een verbeterpunt voor het najaar. Er mogen workshops of lezingen komen die de bezoeker aanleiding geven langer te blijven en zo ook buiten het pure inkopen nuttige informatie op te doen.

Voor meer informatie, ga naar: www.spotlight-event.nl