Ambiente heeft altijd zowel winkeliers als horecaondernemers ontvangen, net zoals veel exposanten in beide markten hun klanten hebben. Vanaf dit jaar trekt de beursorganisatie het horecasegment ook officieel bij het aanbod. In Hal 6.0 komt HoReCA, een platform met exposanten uit 37 landen. 

De horeca komt niet bepaald uit de lucht vallen op Ambiente. Alles bij elkaar waren er vorig jaar al zeker tweehonderd exposanten die hun producten ook aan hotels, restaurants en cafés verkopen. Wáár die bedrijven zich bevinden is niet moeilijk te raden: vooral in de hallen die tableware aanbieden en op de verdiepingen waar pannen worden verkocht. De professionele kok en de hobbykok werken met dezelfde spullen, alleen zal de eerste veel vaker van collectie wisselen als de laatste. Pannen worden dagelijks gebruikt, en niet bepaald op de meest zachtzinnige manier, borden en bestekken worden elke avond weer opgedekt, meer dan éénmaal. Wie zich nog herinnert hoe blij de horeca was dat er met noviteiten als Tritan van Schott Zwiesel eindelijk glaswerk op de markt verscheen dat niet zo makkelijk meer brak, kan zich voorstellen hoeveel scherven de horeca jaarlijks bij elkaar veegt. 

Geen kannibalisering

Met een apart platform, onder de naam HoReCa, hoopt Ambiente het percentage hoteliers en restauranthouders onder de bezoekers te verhogen. Dat zal zeker lukken, want de eerste editie gaat meteen van start met exposanten uit niet minder dan zevenendertig verschillende landen. Belangrijker is misschien nog wel dat het geen kannibaliserende operatie is geworden. Een niet gering deel van deze exposanten heeft namelijk een tweede stand elders. Dat duidt erop dat er vooral sprake is van een scheiding in het aanbod. Producten die óók of misschien vooral door consumenten worden gebruikt kunnen dan op hun vertrouwde plek blijven, terwijl andere naar een meer gerichte bestemming gaan. In porselein en aardewerk kenden we die scheiding al. Op de stand was er altijd wel een serie die u aanwees en waarvan de exposant opmerkte dat die ‘meer iets voor de horeca was’. Omgekeerd zijn er ook veel detaillisten die jaarlijks de Horecava bezoeken, puur uit nieuwsgierigheid, en zich daar soms vergapen aan imposante koffiemachines en ijsmachines, een beetje zoals de Volkswagenrijder graag op een autobeurs kijkt naar de nieuwste Lamborghini. Je zult er nooit in rijden maar het is zo leuk erover te fantaseren. Veel producten worden eerst in de horeca uitgetest en dan pas naar de consument gebracht. HoReCa zal ons dus ook een blik op de toekomst bieden.

Ideeën opdoen

Maar Ambiente is natuurlijk veel méér dan alleen Hal 6.0 en aanverwanten. Tussen de duizenden vierkante meters standruimte biedt de beurs een beeld van de trends die het komend jaar belangrijk zijn. Ook in 2020 is er weer een Ethical Guide en zijn er de tentoonstellingen Solutions en Talents. Wie de moeite neemt daaraan tussendoor een bezoekje te brengen kan er veel inspiratie opdoen. De ideeën die er worden gepresenteerd zullen de productoriëntatie, waar het uiteindelijk allemaal om te doen is, zeker geen kwaad doen. 

“In de Roaring Twenties wilde men de Eerste Wereldoorlog vergeten, in dit decennium de toekomst.” 

Roekeloos en gulzig

Tegelijk lijkt er deze editie iets meer aan de hand op dat vlak. Dat heeft alles te maken met het begin van een nieuw decennium: de jaren twintig. Trendwatchers, designers, modeontwerpers en exportmanagers zijn al even in de ban van dit begrip. Ze maken daarbij onvermijdelijk de vergelijking met de jaren twintig van de vorige eeuw, de zogeheten Roaring Twenties. Dat tijdperk was er een van bevrijding: kort haar voor de vrouw, de vrijheid om te roken, te dansen en zelfs auto te rijden. Het was er ook een van decadentie: grote feesten met honderden flessen champagne, snel rijk worden via de effectenhandel (en ook snel weer arm) en bovenal: roekeloos en gulzig leven. In de Roaring Twenties wilde men de Eerste Wereldoorlog vergeten, in dit decennium wil men de toekomst vergeten. De afgelopen jaren zijn de consumenten zo ongeveer doodgegooid met waarschuwingen dat het volkomen mis dreigt te lopen met onze planeet. Bepaalde metalen raken op, de polen smelten af, het plastic vult de zee, de insecten sterven uit en de lucht raakt vervuild door stikstofoxiden. De voortdurende roep om duurzaamheid roept onderhand om een tegengeluid. Dat is er in de vorm van een nieuwe decadentie. 

Nieuwe excentriciteit

Ontwerpers baseren zich daarvoor niet werkelijk op de vormtaal van een eeuw geleden maar wel op die van een andere ‘wild’ decennium: de jaren tachtig. Toen werden meubelen statussymbolen, en doordeweekse huishoudelijke apparaten dragers van een identiteit. Trendwatchers verwijzen naar een nieuwe excentriciteit: de prachtig gedecoreerde broodroosters van SMEG, de zonnebrillen van Swarovsky, de champagneschalen van LSA. Ze verwachten geen nostalgie van de generatie die toen volwassen werd (de vijftigers en zestigers van nu) maar wel belangstelling van de hedendaagse jongeren. De gedachtegang is overtuigend. Het kan zeker geen kwaad tijdens uw bezoek in het achterhoofd te houden dat de consument van vandaag niet uitsluitend natuurlijke materialen en kleine ecologische voetafdrukken zoekt, maar zich soms ook lekker wil laten gaan in een mooi en overdreven product. Toeristen en reizigers hebben vliegschaamte, misschien hebben kopers van huishoudelijke producten en interieuritems last van duurzaamheidsdwang en is een vleugje decadentie een gezonde uitlaatklep. 

Ambiente vindt dit jaar plaats van vrijdag 7 tot en met dinsdag 11 februari. Voor meer informatie, ga naar: www.ambiente.messefrankfurt.com