Kretologie gaat ons geen stap verder brengen

TTP Concepts weet als geen andere distributeur nieuwe merken met een groot potentieel te selecteren. Daarvan heeft het er met Stojo en Hip weer twee gevonden. Maar inmiddels is het bedrijf ook zelf zo groot geworden dat het als een magneet werkt op gerenommeerde merken. Pyrex en Eva Solo zijn in die categorie de meest recente nieuwkomers. 

Buitenlandse merken introduceren is geen exacte wetenschap. Het kan mis gaan, om allerlei redenen, maar bij TTP Concepts is het opvallend vaak goed gegaan. “Joseph Joseph is ons grootste succes,” zegt directeur Theo Rietbergen, “maar de producten van dit bedrijf zijn dan ook van uitzonderlijke klasse. In de eerste jaren zochten we vooral zelf de wereldmarkt af, tegenwoordig worden we wekelijks benaderd. Tegen de meeste aanbiedingen zeggen we ‘nee’. Een merk moet namelijk precies passen in een van de trends die wij belangrijk vinden. Dan heb ik het niet over mode, zoals de vraag wat komend seizoen de dominerende kleur wordt, maar over maatschappelijke trends die zich over jaren uitstrekken.” 

Herbruikbaar en opvouwbaar

Een van de trends is de toename van het aantal kleinere huishoudens en dus de behoefte om de beperkte ruimte in de keuken optimaler te organiseren. “Dat is iets waar Joseph Joseph goed op inspeelt met een nieuwe index, anders ogend en heel vernieuwend. Precies daarom blijft dit merk zo relevant en succesvol.” Een andere trend is de groeiende populariteit van het ‘To Go’- fenomeen: consumenten die hun eigen koffie, thee of maaltijd meenemen. “Maar daarin staan we volgens mij nog pas aan het begin. Als je nagaat hoeveel plastic flessen en bekertjes er worden verkocht en weggegooid hebben we daarin als samenleving nog een enorme slag te maken. Ik zie helaas ook veel pseudo-oplossingen. Het aanbod aan bamboebekertjes groeit sterk, maar bamboe is helemaal niet zo’n milieuvriendelijk alternatief als door die aanbieders wordt gesuggereerd.” Een beter antwoord is dan inderdaad rietjes van siliconen te maken, die gemakkelijk kunnen worden schoongemaakt en hergebruikt, zoals die van Hip. Of een koffiebeker die niet alleen herbruikbaar en stijlvol is maar ook nog eens opvouwbaar, dus makkelijk te vervoeren, zoals die van Stojo. Met Hip en Stojo gaat TTP Concepts een stap verder dan andere aanbieders van ‘To go’- artikelen en kan het dus een grotere doelgroep bereiken. 

Ieder zijn bijdrage

Technologische innovatie is belangrijk maar toch slechts één aspect van het streven naar duurzaamheid, vindt Theo Rietbergen. “Je kunt een goed functionerend broodrooster ontwerpen die slechts dertig euro kost in de winkel maar die ook slechts drie jaar meegaat, en je kunt een evenwaardige ontwikkelen die tachtig euro kost maar minimaal tien jaar meegaat. Welke is de meest duurzame? Het antwoord is niet moeilijk. Daarom denk ik dat de kwaliteit van een product de basis vormt voor zijn duurzaamheid. De ecologische voetafdruk van een glazen schaal van Pyrex is bij de fabricage misschien groter dan die van een kunststof product maar uiteindelijk door het gebruik kleiner. Dat glas gaat vele jaren langer mee en als het tenslotte in de glasbak belandt kan het in zijn geheel worden hergebruikt. Als fabrikant, retailer en consument elk hun bijdrage leveren aan het verduurzamingsproces kunnen we nu al heel ver komen in het verlagen van de impact op het milieu. Om die reden ga ik ook niet mee in het verketteren van kunststof. Kunststof is een prachtig materiaal, het is puur de slordige manier waarop wij mensen ermee omgaan die het milieuprobleem heeft veroorzaakt. Zolang automobilisten plastic flesjes, zakjes en verpakkingen uit het raam blijven gooien raakt dat niet opgelost.” 

Niet opleggen van bovenaf

Kookwinkels hebben een assortiment dat voor een belangrijk deel uit kwalitatief hoogwaardige producten bestaat en dat daarom alleen al vrij duurzaam is. Detaillisten zouden op die weg verder moeten gaan en prullaria zoveel mogelijk moeten weren uit hun schappen, vindt Theo Rietbergen. “En met Eva Solo voegen wij weer een Deens kwaliteitsmerk aan onze porfolio toe. Het feit dat pannen, schalen, snijplanken en andere kook- en keukenartikelen vele jaren kunnen worden gebruikt is een belangrijk argument voor duurzaamheid. Dat mag de detaillist zeker benadrukken tegenover zijn klanten. En hij mag ook ingaan tegen de gemakkelijke oplossingen die nu worden aangedragen: al dat bamboe betekent dat er heel wat oerwoud wordt vervangen door bamboeplantages. Andere zogenaamde oplossingen hebben we zelfs nauwelijks doordacht. Wat gaat er straks gebeuren met die miljoenen afgewerkte batterijen van Tesla’s? Niemand die het weet. ‘Duurzaamheid’ dreigt zo een inhoudsloze term te worden, een woord dat te pas en te onpas in de mond wordt genomen, zoals twintig jaar geleden gebeurde met ‘design’. Kretologie gaat ons geen stap verder brengen. Er bestaat ook een gevaar dat duurzaamheid van bovenaf wordt opgelegd en dan alleen maar weerzin opwekt. Neem het eten van vlees. Vegetarisme kun je -letterlijk en figuurlijk- niet door de strot duwen, maar één dag in de week géén vlees eten is voor niemand een stap te ver. Als enkelen dat doen merkt de vleesindustrie er niets van, als miljoenen Nederlanders daartoe over gaan is het verschil direct voelbaar.” 

Ecologisch evenwicht

Het succes van een merk staat of valt in laatste instantie niet met de mate waarin vormgeving en functionaliteit aanslaan maar met de inbedding in maatschappelijke trends. De vier nieuwe merken die TTP Concepts in 2019 aan zich wist te binden komen perfect tegemoet aan die trends. Door ze in uw assortiment op te nemen helpt u uw klanten hun leven beter te organiseren en maakt u de wereld een heel klein beetje duurzamer. Voor dat laatste bestaan geen wondermiddelen en geen magische oplossingen, stelt Theo Rietbergen. Het pad naar een wereld in ecologisch evenwicht is lang, bochtig en bezaaid met obstakels. Voor één persoon is het onbegaanbaar maar collectief is het een wandeling met een zichtbare en haalbare finish. 

Voor meer informatie, ga naar: www.ttpconcepts.nl