Ooit was Tendence de evenknie van Ambiente, maar met 1100 exposanten is de beurs nog altijd groot en Europees van uitstraling. Na een jarenlange geleidelijke teruggang zit er bovendien weer groei in de aantallen. Voor de komende editie concentreert de uitbreiding zich vooral in het segment Outdoor Living.

Filip Ferger is de nieuwe directeur van Tendence. Het feit dat Messe Frankfurt een talentvolle dertiger heeft aangesteld is een teken aan de wand dat ze toekomstplannen heeft met dit evenement. “Tendence is onze alleroudste beurs. Twintig jaar terug was Tendence gelijkwaardig aan Ambiente, de grootste beurs ter wereld in consumentengoederen, maar sinds de exposanten geen behoefte meer hadden aan die koppeling heeft ze een andere rol gekregen. Ons hart ligt nog steeds bij Tendence. Daarom hebben we de voorbije jaren geld en moeite geïnvesteerd om de beurs een turnaround te laten maken.”

Containergewijs

De aanhouder wint. Tendence lijkt inmiddels een nieuwe rol te hebben gevonden, als platform voor zowel grootschalige als kleinschalige inkoop. Een deel van de bezoekers bestaat uit vertegenwoordigers van ketens die containergewijs inkopen, vaak pas voor het komende voorjaar. Het grootste deel bestaat uit zelfstandige detaillisten, uit Duitsland, maar ook uit de omliggende landen en in geringe mate van buiten Europa. Zij oriënteren zich voor het aanstaande seizoen en kopen in kleinere hoeveelheden in. Beide groepen zijn van even groot belang voor het succes van de beurs. Pogingen in het verleden om de grote inkopers los te koppelen en voor hen een eigen beurs te organiseren werden een halfslachtig succes. Inmiddels lijkt iedereen zich te hebben verzoend met het huidige concept en de huidige data. Tendence 2018 gaat opnieuw in juni van start, en wel van 30 juni tot en met 3 juli.

Pimp up your store

“We willen de zelfstandige winkelier méér bieden dan alleen een boeiend productaanbod,” zegt Filip Ferger. “Er zijn er in het afgelopen decennium zoveel van verdwenen dat het succes van deze groep handelaren ons meer dan ooit raakt. Daarom proberen we de detaillist  offline en online te helpen om inkoop tot succesvolle verkoop te laten leiden. Hoe kan hij zijn winkel aantrekkelijker vormgeven? Hoe kan hij samenwerken met anderen? Op dit soort vragen willen wij aangepaste antwoorden leveren. ‘Pimp up your store’ noemen we dat. Hoe maak je van een doorsnee winkel je eigen conceptstore? Dat hoeft niet met de zaak als geheel, dat kan al in aparte hoeken, met behulp van delen van het assortiment.”

Het immateriële aanbod

De extra aandacht en middelen die Messe Frankfurt in Tendence heeft gestoken komen uiteindelijk ten goede aan de bezoeker. Het aantal producten een aanbieders waarmee u er kunt kennismaken groeit, de diversiteit groeit maar ook het immateriële aanbod, in de vorm van waardevolle voorbeelden en advies. En uiteindelijk is dat ook de reden waarom je als detaillist een beurs bezoekt: om kansrijke producten geen maanden in je winkelschap te laten staan. Het nut van een beursbezoek ervaar je pas als je de laatste goederen die je er bestelde met een zucht van verlichting en winst kunt aftikken aan je kassa.

Voor meer informatie, ga naar: www.tendence-messefrankfurt.com