Het hele jaar rond buiten eten

Buiten eten beperkte zich lange tijd tot de picknick en het ontbijt op het terras. Nu kunnen we al de klok rond in de tuin eten. Dat kan dankzij buitenkeukens, tuinservies en barbecues, maar ook dankzij tuinbranders, fakkels en comfortabele meubelen. En het eind van die verlenging is nog niet in zicht.

Het begon allemaal wat goedkoop, het buiteneten, met plastic stoeltjes, wegwerpborden en frommelbekertjes, de afgedankte koffiekan van oma en wespen in de jam. Geleidelijk kwamen de betere barbecues, de buitenkeukens, de banken en stoelen die een zitkwaliteit brachten die bekend was uit het interieur. Gedaan met het ongemakkelijk wiebelen, het snijden met een bot mes, het bibberend naar binnengaan zodra de zon achter de wolken verdwijnt. Het buiteneten kreeg een volwaardig karakter.

Communicerende vaten
We kunnen tegenwoordig elk soort maaltijd serveren op het terras of in de tuin. En voor de kookwinkel is het voordelig dat er op het gebied van kwaliteit sprake is van communicerende vaten. Je kunt een heerlijk gebakken Angus steak of biologische zalmfilet nu eenmaal niet met plastic mes en vork eten. De uitstraling van de glazen, de borden en het bestek moest dus ook beter worden. Natuurlijk zal een deel van de consumenten simpelweg die extra meters tussen tuin en keuken afleggen, maar wie investeert in een buitenkeuken en in buitenmeubilair zal dat ook in één moeite door in buitenservies en -bestek doen.

Kunstmatige verlenging
De zomers worden warmer, het voorjaar begint eerder en het najaar duurt langer. Naast die ‘natuurlijke’ verlenging van het buitenseizoen helpt de techniek om het ‘kunstmatig’ te verlengen. Verwarmingselementen om zelfs op winteravonden het terras te gebruiken zijn stukken goedkoper dan vroeger. De tuinverlichting is gevarieerder en daarmee ook sfeervoller geworden. Muziek kan met enkele drukken op de knop ook buiten ten gehore worden gebracht. Hoe gezelliger en comfortabeler het buiten kan worden, hoe meer gasten geneigd zijn het samenzijn naar buiten te laten verplaatsen.

Buitenslapen
Als winkelier speelt u op zo’n evolutie in, maar u kunt ook pro-actief een stapje verder gaan. Het massale reizen heeft de Nederlandse en Vlaamse consument de charme getoont van het dolce far niente rond de Middellandse Zee en in de tropen. In Thailand, Sri Lanka of Kenya is het om zes uur ’s avonds al donker. De toerist kruipt niet onder de wol maar zoekt de veranda of de tuin op. Ook zo wint het buiteneten aan populariteit, zelfs onder kwasi nachtelijke omstandigheden. Kijk maar: de reiziger die in de tropen onder een klamboe, op de veranda slaapt, begint dat in eigen land ook te doen. Buitenbedden worden populair. In plaats van te zweten in je oververhitte slaapkamer kun je ook rustig in je tuin slapen, met het geritsel van egels op de grond en het roepen van uilen in de bomen. Wie in de tuin – of op het balkon – slaapt, zal daar de volgende ochtend ook ontbijten. U kunt als detaillist dit beeld voorspiegelen aan uw klant. Misschien verkoopt u zo in eerste instantie een buitenbed voor Bol.com, maar in tweede een extra ontbijtset voor de tuin uit uw eigen assortiment.

Photo by Dave Lastovskiy on Unsplash