Geurloosheid als verkoopkracht

Noviteiten zijn op Ambiente niet uitsluitend op de stands van exposanten te vinden. De beursorganisatie is zelf actief op zoek naar vernieuwende producten, via de platforms Talents en Solutions. Ook dit jaar heeft ze zo weer tientallen noviteiten gevonden die anders niet zouden opvallen. 

Bokashi Organko 2 – het klinkt naar de naam van een Japans ruimtevaartuig maar het is een keukencomposter uit Slovenië. Steeds meer huishoudens willen hun keukenafval op organische wijze kwijtraken, maar vele hebben geen tuin om een compostbak in te plaatsen. Dit compacte apparaat klaart de klus binnenshuis en produceert een soort ‘basispokon’ voor de kamerplanten. De belangrijkste vernieuwing is dat de nummer 2 dit ook geurloos doet. Niemand wil rottingsluchtjes terwijl hij de sushi bereidt.. 

Uniek element

En als er toch een geurtje vrijkomt zijn er de I-nose dopjes die in elk neusgat gestoken kunnen worden. De Hong Kong Exporters Association garandeert dat er geen stank meer doorkomt, terwijl de dopjes toch praktisch onzichtbaar zijn. Het zijn dit soort kleine verbeteringen die de producten kansrijk maken, want niemand gaat staan koken met twee tampons in zijn neus. Alle zesentwintig artikelen die in hall 4.O worden getoond onder de naam Solutions, hebben een uniek element dat iets toevoegt aan het gebruikersgemak. Pannen die, zelfs met het deksel erop, op elkaar kunnen worden gestapeld bijvoorbeeld. De journalisten en de designer die de producten hebben geselecteerd lijken zich er goed van bewust te zijn dat die kleine elementen het verschil maken tussen een kansrijk en een doorsnee product. Wie als detaillist de items bekijkt kan er zeker ideeën uit opdoen over wat werkt en wat niet om de consument tot aankoop te triggeren. 

Aanzetten tot producten

Minstens zo interessant is Talents in hall 8.0. De beursorganisatie geeft 24 jonge designers uit 18 landen een platform om hun producten te tonen. Waar Solutions kant en klare producten biedt, vooral voor de keuken, toont Talents hoofdzakelijk ideeën en aanzetten daartoe, vooral voor de gedekte tafel. Ook hier geldt: bij een bezoek aan de expositie is het niet alleen boeiend de afzonderlijke items te bekijken maar ook de connecties daartussen te ontdekken: waarom denken verschillende designers uit verschillende landen volgens dezelfde lijnen? Waarom zijn bepaalde materialen populair? Bepaalde technieken? Sterker nog: als je bij Solutions en Talents enkel oog hebt voor de individuele producten mis je het belangrijkste ervan. Aarzel ook niet om de ontwerpers aan te spreken. Ze zitten daar vijf dagen op hun stand, en hoewel ze altijd wel enkele belangrijke contacten leggen met bedrijven, is een deel van de uren voor hen ook simpelweg leeg. 

Gewapend met inzichten opgedaan bij Solutions en Talents bent u des te beter voorbereid op uw eigenlijke taak: contacten leggen met bestaande en nieuwe leveranciers en uzelf oriënteren op de trends van het komend jaar. En wees gerust: de redactieleden van vakbladen als Trend lopen er om precies dezelfde reden rond.    

Ambiente vindt dit jaar plaats van 8 tot en 12 februari, in de hallen van het beursgebouw in Frankfurt Am Main.