De Hema is er in geslaagd om de verliezen in 2016 sterk terug te dringen ten opzichte van een jaar eerder. De omzet steeg over het volledige jaar met bijna 5%, dankzij onder meer het nieuwe winkelconcept.

Groeistrategie werpt vruchten af

De totale omzet bij Hema kwam in 2016 uit op 1,19 miljard euro: dat is een groei van 4,7% ten opzichte van een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een stijging van 2,8% ten opzichte van 2015. Dankzij die omzetstijging groeide de genormaliseerde EBITDA met 26,5% naar 108,2 miljoen euro. Er werd wel nog steeds een nettoverlies geleden van 26,2 miljoen, maar dat was beduidend minder dan in 2015: toen werd er een verlies geleden van 72,5 miljoen euro.

CEO Tjeerd Jegen: “We zijn erg tevreden over onze prestaties in 2016. We hebben weer meer klanten weten te trekken, wat leidde tot een hoger marktaandeel en een recordomzet. We liggen op koers en we kunnen nu zien dat onze groeistrategie, het revitaliseren van de Benelux, internationale expansie en groei in e-commerce, zijn vruchten afwerpt”, aldus. “We hebben ons winkelbestand en omzet in alle landen buiten Nederland vergroot. Na positieve testresultaten in 9 bestaande Benelux-winkels gaan we het internationale winkelconcept de komende jaren ook in Nederland en België verder uitrollen.”

Bron: RetailDetail