Allinox bezit al meer dan twintig jaar een licentie van Brabantia, maar de intensieve samenwerking tussen de Belgische pannenproducent en de Nederlandse multinational is van recenter datum. Door de expertise van Allinox te combineren met de merkbekendheid en de marketing van Brabantia is het markpotentieel van Allinox voor Brabantia cookware aanzienlijk vergroot.

Brabantia heeft altijd het imago gehad van een kwaliteitsmerk en heeft daar dat van duurzaam en mooi aan toegevoegd. Daar haakt Allinox met Brabantia cookware bij aan. “Voor ons is het belangrijk dat de consument steeds één merk ervaart, ongeacht of hij nu keukenhulpen of pannen koopt,” zegt marketingmanager Elise De Paepe. “Daarom hebben we binnen Allinox een team gevormd waarvan de leden nauw samenwerken met hun evenknieën binnen Brabantia. Van de kleurzetting tot de marketingcampagnes stemmen we alles gedetailleerd op elkaar af.”

Kennis en ervaring
Maar de echte productkennis over potten en pannen behoort tot het DNA van Allinox, niet tot dat van Brabantia. Het in West-Vlaanderen gevestigde familiebedrijf fabriceert al sinds 1949 cookware, en tot het begin van deze eeuw deed het dat voornamelijk in de eigen fabriek in Oostrozebeke. “Toen is besloten de fabricage te verplaatsen naar China,” zegt productmanager Giles Hostens, “een stap waarin we bepaald niet alleen stonden binnen de sector. Toch hebben we dit proces zodanig vormgegeven dat alle kennis en ervaring die we in zo’n lange tijd hadden opgebouwd konden behouden. De communicatie met China is bovendien bijzonder intensief. Wij hebben een eigen kwaliteitskantoor in Hong Kong dat als tussenstation fungeert en we staan tegelijk dagelijks in contact met de fabriek zelf. Productontwikkeling, testen en aanpassen van prototypes gebeurt allemaal in België.”

Meer grip
Giles Hostens reist samen met zijn team ook zelf geregeld naar China, enerzijds om de mogelijkheden van materialen en technieken te bestuderen, anderzijds om te zien wat anderen op de markt brengen, en wat Allinox kan verbeteren aan de gebreken van hun producten. “We brengen nu een eigen serie gietijzeren pannen en één van de punten waarop de onze zich onderscheiden van die van anderen is de greep. Gietijzer is zwaar en toch zijn de grepen om deze pannen steevast te klein om de pan makkelijk te kunnen optillen. Met een ovenwant krijg je er soms nauwelijks grip op. Onze gietijzeren serie The Dutch kenmerkt zich dus juist door brede grepen.  Met diezelfde kritische blik hebben we naar theeketeltjes gekeken. Het viel ons op dat je niet alleen overal dezelfde modellen vindt, maar ook dat het theezeefje vaak niet optimaal past en daardoor losse theeblaadjes doorlaat. De theeketels zijn niet makkelijk te reinigen en het deksel past nooit perfect. Met die onvolkomenheden zijn wij aan de slag gegaan in ons bedrijf en het resultaat is T-Time, een serie die deze irriterende tekortkomingen niét vertoont.”

“Als de presentatie van de pan de consument al niet overtuigt tot aankoop, dan zullen het de positieve associaties zijn die het merk Brabantia in zijn brein oproept.”

Niet op één materiaal, niet op één doelgroep
In deze optimalisering volgt Allinox het credo van partner Brabantia: voor hetzelfde geld maak je het mooier. En duurzamer, want een product dat zich makkelijker laat gebruiken blijft ook langer dienst doen in de keuken. Allinox heeft bovendien het voordeel dat de productexpertise niet alleen diepgaand is maar ook breed. De ontwikkelaars hebben zich niet gespecialiseerd in één materiaalsoort (wat veel pannenfabrikanten wel hebben gedaan) en evenmin in één pannentype. Een goed voorbeeld van het gebruik van aluminium is de serie kookpannen Indu +, waarbij de indu duidt op inductie maar de + op de keramische laag. Maar evengoed richt Allinox zich met Brabantia cookware niet op één doelgroep. Een mooi voorbeeld van die gerichtheid op verschillende marktsegmenten is de serie Start to Cook.

Start to Cook
“Zoals de naam al zegt, is dat een lijn die bedoeld is voor beginnende of nieuwe huishoudens, dus voor jonge mensen die pas een gezin hebben gevormd of een iets oudere groep die zich opnieuw installeert,” aldus Elise de Paepe. “De serie bevat alle pannen die je dan nodig hebt, zoals een koekenpan, een steelpan, een grotere en een kleinere kookpan.” Net als alle pannenseries is deze prachtig afgewerkt maar ook aantrekkelijk vormgegeven, en toch niet duur geprijsd. “We moeten met Start to Cook concurreren met goedkopere aanbieders in het grootwinkelbedrijf, maar dat kan, niet alleen vanwege de prijs/kwaliteitverhouding, ook door de enorme weerklank van het merk Brabantia.” Anders gezegd: als de presentatie van de pan de consument al niet overtuigt tot aankoop, dan zullen het de positieve associaties zijn die het merk Brabantia in zijn brein oproept. Het samengaan van een rijkdom aan productexpertise en creativiteit met de eigenschappen van een A-merk is een pluspunt dat zijn gelijke niet kent.

“Natuurlijk zijn we in de Benelux al tientallen jaren aanwezig, ook met pannen van het merk Brabantia, maar dankzij deze nieuwe en intensievere vorm van samenwerking met de licentiegever, kunnen we Brabantia cookware een extra impuls geven,” zegt Elise De Paepe. Voor de detaillist die de cookware al in zijn assortiment had reden te meer er extra ruimte en aandacht aan te gaan schenken, voor degene die dat nog niet had om opname serieus te overwegen.

Voor meer informatie, ga naar: www.allinox.be (of mail brabantia-cookware@allinox.be)