All4Home zoekt voor de najaarseditie opnieuw de Belgische hoofdstad op. De beurs heeft tussen 23 en 26 augustus aanstaande tienduizend vierkante meter ter beschikking in Paleis elf van de Brusselse Expo. Opnieuw toont ze daar een gevarieerd aanbod voor bloemisten en eigenaren van winkels met woonaccessoires en decoratie. Alleen de trendboulevard zal er ditmaal niet worden ingericht. In plaats daarvan presenteert de beurs een voorbeeldwinkel die eigenaren van bricks and mortar shops kan inspireren in hun concurrentieslag met de online collega’s.

Gent en Brussel wisselen elkaar al enkele jaren af als staanplaats van All4Home. Hoewel Gent meestal wint, werd er dit jaar door zoveel bezoekers aan het Brusselse touw getrokken dat de beursorganisatie besloot de Paleizen van het Expoterrein op te zoeken. De uitstekende en centrale ligging van het Tentoonstellingspark, vlak aan de snelweg, maar ook in de nabijheid van de Trade Mart Brussel, waren doorslaggevende argumenten. Zo kunnen de winkeliers twee beursbezoeken combineren. Het gemak dient de mens, ook de detaillist.

Een eigen antwoordKarena4

All4Home is uitdrukkelijk een Beneluxbeurs, met een omvangrijke Nederlandse aanwezigheid, zowel onder de bezoekers als onder de exposanten, maar er blijven verschillen tussen de noorder- en zuiderburen en een ervan is de penetratie van de onlinewinkel. De noorderling koopt al langer en vooral grootschaliger online dan de zuiderling, die toch vooral trouw blijft aan ‘zijn’ fysieke winkel. Voor een deel is dat cultureel bepaald: de Belg doet graag zaken met mensen die hij persoonlijk kent, terwijl de Nederlander meer op direct voordeel uit is, en dus ook minder trouw. Europa dringt er bij de Belgen op aan de internetverkoop te stimuleren maar sociale wetgeving, onder meer het aan banden leggen van nacht- en avondwerk, zet daar een rem op. Onder druk wordt echter ook de landsgrens vloeibaar. Belgen kopen steeds vaker bij Nederlandse Etailers die maar wat blij zijn met deze extra omzet. De recente fusie tussen de Belgische supermarktketen Delhaize met Albert Heijn, biedt Bol.com de kans honderden afhaalpunten te creëren. Online onwil of niet, lagere prijzen en bestelgemak doen ook de dealertrouwe Vlaming en Waal overstag gaan. De Belgische retailer zal een afdoend antwoord op deze uitdaging moeten formuleren, anders doet de Nederlandse Etailer dat wel voor hem.

Karena1

De noodzaak tot veranderen

En dus gaat All4Home hem daarbij helpen. De waarschuwing van Karel van Eetveld, topman van de Belgische zelfstandigenorganisatie Unizo, deed hij bij de beursorganisatie niet aan dovemansoren. Van Eetveld stelde dat de onlineverkoop de komende jaren zal verdubbelen, terwijl veel winkeliers krampachtig vasthouden aan onrealistische openingsuren en de mogelijkheden van het internet negeren. “Ze zijn dicht als de klant wil shoppen. Als zelfs een viswinkel zich genoodzaakt voelt een webshop te openen, waarom al die andere soorten winkels dan niet? Als we niet veranderen gaan de meeste winkeliers de komende tien jaar niet overleven.”

Van geurmarketing tot bio-afbreekbare winkelrekken

Daarom wordt op de komende beurs aandacht besteedt aan nieuwe, vaak revolutionaire producten voor de winkelinrichting, van geurmarketing tot bio-afbreekbare winkelrekken. De enige manier waarop de fysieke winkel de concurrentie met de webshop aan kan, is door meer beleving te bieden. Customer-expercience is het toverwoord, maar om de klant meer te laten beleven in de winkel moet hij daar eerst naartoe worden gedirigeerd. De communicatie met de klant moet daarom effectiever worden, en dat lukt slechts door die meer te personaliseren. Hoe dat wordt getoond? Door het inrichten van een innovatieve winkel waarin de nieuwste technieken en producten worden toegepast. Om van deze voorbeeldwinkel geen statische plek te maken, lopen er professionals rond die de vragen van bezoekers welwillend en met kennis van zaken zullen beantwoorden.

Joker3

Sfeerkamers en kersttafels

Met zo’n prachtige toevoeging kan het niet anders of een andere attractie moet ervoor sneuvelen. Dat is de Trendboulevard, waar nieuwe producten worden tentoongesteld. De noviteiten zijn er wel, maar dan op de stands van de exposanten en niet langer in een gangpad. Maar er komt wel een praatcafé op de stand van de koninklijke unie van Belgische floristen, een bloemenwedstrijd, een aantal sfeerkamers met producten van sponsors en een aantal kersttafels. Ook aan de rand van het uitgebreide productaanbod van de exposanten zal er op deze editie van All4Home genoeg te zien en beleven zijn. Met dit verschil dat u vertrekt, gewapend met productkennis én verkoopbevorderende expertise. De kans dat u het assortiment dat u inkoopt in de maanden erna snel en winstgevend verkoopt, wordt daardoor een stuk groter.

All4Home, Belgische vakbeurs voor decoratie, Bloemen, geschenken en Lifestyle van 23-26 Augustus 2015

Brussels Expo

www.all4home-fair.be

Openingsuren : zondag tem dinsdag van 10-18 uur; woensdag van 10 – 17 uur

Vrije toegangspas (!) na inloggen via de website met code : ORG123