De impact van de Brexit op de Nederlandse detailhandel ligt vooral in de onzekerheid en een lager consumentenvertrouwen. ‘Wanneer het vertrouwen daalt leidt dat tot uitstel of afstel van bestedingen’, stelt ING in een dinsdag gepubliceerd rapport.

Volgens de bank kan vooral de consumentenelektronicabranche hinder ondervinden van de Brexit. Als het vertrouwen onder druk staat koopt de consument namelijk vooral minder duurzame consumptiegoederen.

Voor de foodbranche zijn naar verwachting van de bank de gevolgen niet groot, aangezien food als eerste levensbehoefte minder snel wordt beïnvloed. ING wijst erop dat de autoverkoop wel terug kan lopen. De autobranche is echter gevoeliger voor fiscale veranderingen, door het grote belang van de zakelijke markt.

De Nederlandse detailhandel kan dit jaar op een volumestijging van één procent rekenen. Voor volgend jaar houdt ING rekening met een groei van 0,9 procent. Dat is behoorlijk lager dan voorgaande ramingen van de bank, waarin werd uitgegaan van respectievelijk 2,2 en één procent groei.

Bron: RetailNews