Na 30 jaar draagt Bernd Schneider (65) zijn bedrijf International Innovation Company B.V. via een buy-out over aan zijn zoon Patrick Schneider (41). Schneider is het creatieve brein achter Het Beste Idee van Nederland en de grondlegger van het bedrijf Vacu Vin, bekend van de Vacuum Wine Saver. NIBC Mezzanine & Equity Partners treedt op als ondernemende verschaffer van investeringskapitaal.

Het familiebedrijf uit Delfgauw is opgericht in 1986 toen Bernd Schneider, oprichter van Vacu Vin, op het idee kwam van de Vacuum Wine Saver. Dit innovatieve product wordt thans in meer dan 35 miljoen huishoudens gebruikt over de gehele wereld. Sinds 1999 is Patrick Schneider werkzaam binnen het familiebedrijf en de laatste 10 jaar als CEO. Hij brengt nu alle activiteiten samen onder de naam Dutch Creative Brands, een concept dat de creativiteit en oorsprong duidelijk kenbaar maakt. Ook vervult de onderneming een sterke sociale functie door al ruim 30 jaar werk te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Momenteel zijn er 140 van dat soort werknemers werkzaam in het bedrijf.

International Innovation Company B.V. is inmiddels uitgegroeid tot een internationale producent en distributeur van innovatieve praktische consumentenproducten. Het familiebedrijf kan vandaag de dag het beste worden omschreven als een “Ideeënfabriek” die de gehele weg van een idee tot product beheerst en wereldwijd in meer dan 85 landen levert aan distributeurs en grote retailers, zoals supermarkten, warenhuizen, online retailers en natuurlijk ook de horeca. Daarnaast worden er ook tailormade producten ontwikkeld voor bedrijven uit diverse branches, waarbij de onderneming min of meer een “one-stop-shopping” partner voor innovatie is geworden.

De merken Vacu Vin (wijnaccessoires) en Tomorrow’s Kitchen (keukenproducten) voeren qua innovatie de boventoon en zijn bekroond met tientallen (inter)nationale ontwerp- en handelsprijzen. Zo was het bedrijf bijvoorbeeld het brein achter de ananassnijder. Patrick Schneider: “Diverse strategieën van de afgelopen jaren komen samen in een nieuwe onderneming die 30 jaar ervaring meeneemt. Niet alleen de wereld is de afgelopen jaren sterk veranderd, ook onze organisatie is continu aan het veranderen om klaar te zijn voor de toekomst. De aanpak van Dutch Creative Brands voelt als de start van een nieuw tijdperk. We blijven het unieke karakter van ons bedrijf ontwikkelen maar gaan ook actief op zoek naar andere merken en/of bedrijven die wij aan dit concept kunnen toevoegen om gezamenlijk de wereld nog meer te veroveren.”