Vakbeurzen blijven een onmisbaar element voor die bedrijven die zich geen grootschalige consumentenreclame kunnen veroorloven. En dat zijn nog altijd de meeste. Maar voor de vakbeurzen zelf vormt Europa geen groeimarkt meer. Sterker nog: het oude continent krimpt, heel langzaam maar onverbiddelijk. Daarom wordt de aanwezigheid van niet-Europese exposanten op Ambiente groter en belangrijker. Dat geldt ook voor het segment van de geschenkartikelen.

Koziol is het mooiste voorbeeld van een aanbieder die tot volle wasdom is gekomen dankzij Ambiente, vindt Nicolette Nauman. De Vice President Ambiente prees de Duitse fabrikant van kunststof decoratie- en tuinartikelen met naam en toenaam, toen ze de Nederlandse en Vlaamse vakpers toesprak op een bijeenkomst in het Antwerpse Museum aan de Stroom: “Koziol kwam als een klein familiebedrijfje naar onze beurs en zag zijn omzet dankzij de beursdeelname jaarlijks groeien. De stand werd groter maar groeide lang niet zo snel als de export. Aanvankelijk lag die op 20% en momenteel  bedraagt die meer dan 80% van de omzet. Zonder de beursdeelname  zou dit proces veel trager zijn verlopen en was het aandeel van de export  waarschijnlijk nooit zo hoog opgelopen. “

Steeds internationaler

AmbienteWat Koziol heeft gepresteerd kunnen andere bedrijven ook. Elke producent die in eigen land voldoende voet aan de grond heeft gekregen, begeeft zich op het pad van de export. Deelname aan Ambiente blijkt daarvoor steeds weer hét aangewezen middel. Ook voor winkeliers wordt de beurs van Frankfurt een steeds interessanter inkoopplatform. Nu het steeds makkelijker wordt buiten de landsgrenzen orders te plaatsen, is het voor veel detaillisten niet meer voldoende uitsluitend via regionale vakbeurzen in te kopen. Wie werkelijk onderscheidend wil zijn, probeert leveranciers te vinden die zijn concurrenten in de verste omtrek niet hebben. “En Ambiente blijft internationaler worden. We moeten ook wel,” vervolgde Nicolette Nauman. “Europa is geen groeimarkt meer. De bevolkingsgroei stagneert, de economische groei is erg matig, het aantal winkels daalt. De echte kansen liggen op andere continenten. Voor ons is dat vooral in Azië. Op verzoek van de Chinezen, Indiërs en Japanners zelf –niet op eigen initiatief – hebben wij vakbeurzen voor hun landen georganiseerd. Die beurzen na enkele edities succesvol geworden. Dat is positief voor ons als bedrijf, maar ook voor Ambiente, want die contacten hebben we weer kunnen gebruiken om meer Aziatische exposanten naar Frankfurt te halen.”

Wat volgt?

Internationaler, maar ook breder. In Hal 9.2 komt een groot aanbod van juwelen, tassen en andere mode-artikelen. Helemaal nieuw is deze productgroep niet. Hier en daar sloop altijd al eens een handtas, een broche of een ander sieraad het assortiment binnen, maar nu heeft de beursorganisatie besloten er een apart segment en een complete hal aan te wijden. Vreemd is dit niet. Wie een kledingzaak inloopt was al langer opgevallen dat daar ook steeds meer accessoires worden verkocht. Waarom zou u dat dus ook niet doen? De voortgaande branchevervaging en de drang tot profilering vormen een vruchtbare voedingsbodem voor deze uitbreiding. De vraag is: volgen er na 2017 nog andere segmenten? Want niet alleen stagneert het aantal aanbieders, ook het aantal winkeliers zal de komende jaren zeker niet groeien. Om een krimp in vraag en aanbod in de ‘basissegmenten’  te compenseren zou Ambiente dus wel eens nog meer productgroepen kunnen omarmen om de wereldwijde dominantie van deze vakbeurs te behouden. De komende editie biedt al een grote verrassing, dat zou best wel eens het begin van een hele reeks kunnen zijn.

Ambiente vindt plaats van 10 tot en met 14 februari in de hallen van Messe Frankfurt. Voor meer informatie, ga naar ww. Ambiente.messefrankfurt.com